۱۳۸۸/۰۶/۲۷

سبزهای قلابی در راهپیمایی روز قدس، ۲۷ شهریور ۱۳۸۸

امروز در راهپیمایی روز قدس در مسیر آزادی تا انقلاب بودم. رخدادهای مهمی که دربارهٔ این راهپیمایی به ذهنم می‌رسد را می‌نویسم:
  • جمع سبزها از کمی پیش از ساعت ۱۰ صبح شکل گرفت و در حدود ساعت ۱۰:۱۵ دستهٔ آن‌ها (حدود چندصد نفر) آغاز به راهپیمایی کرد.
  • حامیان حکومت (غیرسبزها را می‌گویم!) تقریباً همزمان با سبزها آغاز به حرکت کردند. آن‌ها بلندگوهای زیاد، وانت‌های پشتیبانی، پلاکاردهای فراوان، و سازمان‌دهی داشتند، در حالی که سبزها هیچ‌کدام را نداشتند. در عوض، جمعیت سبزها دست‌کم سه‌برابر آن‌ها بود (این تخمین واقعاً حد پایین جمعیت سبزهاست).
  • آن طور که فهمیدم، راهکار اصلی غیرسبزها جدانگه‌داشتن سبزها از صف خودشان بود؛ یعنی نمی‌خواستند حامیان حکومت با سبزها آمیخته شوند. به چندین روش این کار را می‌کردند. وقتی سبزها به نزدیک میدان انقلاب رسیدند، چند ردیف از نیروهای انتظامی جلوی آن‌ها ایستادند و نگذاشتند که سبزها پیش‌تر بروند. هرچند که این نیروها بارها مجبور به عقب‌نشینی شدند، ولی اثر خود را گذاشتند و جلوی خیلی از سبزها را در راه میدان انقلاب گرفتند.
  • ولی راه کثیف دیگری که برای رسیدن به منظور خود پیش گرفتند، استفاده از چند جوان با لباس‌ها و نمادهای سبز قلابی بود. این چندنفر جلوی جمعیت می‌ایستادند و دستشان را به هم زنجیر می‌کردند و با چهره‌ای حق‌به‌جانب از مردم می‌خواستند که جلوتر نروند. به مردم می‌گفتند «همین جا بنشینید» و «جلوتر نروید.»
  • من خوشبختانه توانستم چند عکس از آن‌ها بگیرم. البته پس از آخرین عکس، یکی از آن‌ها فهمید و نزدیک بود دوربینم را بگیرد که مردم جلویش را گرفتند. حدس می‌زنم که یافتن نام و نشان و سابقهٔ آن‌ها از روی عکس‌شان نباید کار سختی باشد.
  • این هم از عکس‌ها:





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر