۱۳۸۸/۰۳/۲۹

آن‌ها توانستند، چرا ما نتوانیم؟

اعتراض‌های سال ۱۹۹۶-۹۷ در صربستان
منبع: دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا به زبان انگلیسی

پس از انتخابات داخلی سال ۱۹۹۶ در صربستان که در آن دولت اسلوبودان میلوشویچ تقلب کرد، اعتراض‌های صربستان در زمستان ۱۹۹۶/۹۷ به شکل راهپیمایی مخالفان و دانشجویان دانشگاه‌ها شکل گرفت. اعتراض‌ها در ۱۷ نوامبر ۱۹۹۶ (۲۷ آبان ۱۳۷۵) در نیس آغاز شد؛ جایی که هزاران مخالف دولت برای اعتراض به تقلب در انتخابات گردهم آمدند. دانشجویان دانشگاه بلگراد نیز دو روز بعد (۲۹ آبان ۱۳۷۵) به مردم پیوستند. اعتراض‌ها تا ۱۱ فوریهٔ سال بعد (۲۳ بهمن ۱۳۷۵) ادامه داشت. در این روز، میلوشویچ سرانجام قطعنامهٔ مخالفان (lex specialis) را امضا کرد که در آن پیروزی مخالفان را به رسمیت می‌شناخت و دولت‌های محلی را در چندین شهر منصوب می‌کرد، ولی به اشتباهش اعتراف نکرده بود. اعتراض‌ها بیش از همه در پایتخت صربستان، بلگراد، وجود داشت که ۲۰۰،۰۰۰ نفر در آن شرکت کردند، هرچند که اعتراض در بیشتر شهرها و روستاهای صربستان نیز گسترده شده بود.

توضیح تصویر: راهپیمایی دانشجویان، با پارچه‌ای که روی آن نوشته شده: « بلگراد جهان است.»

در طول راهپیمایی‌ها، دانشجویان اعتراض خود را جدا از مردم عادی نگه داشتند که به رهبری مخالفان دولت بود. آن‌ها سرانجام در «ائتلاف اتحاد» با هم متحد شدند. در واقع اعتراض دانشجویان تا ۲۲ مارس ۱۹۹۷ (۲ فروردین ۱۳۷۶) ادامه داشت. دانشجویان درخواست‌های دیگری از جمله تغییر مدیریت دانشگاه بلگراد و بازگرداندن خودمختاری به دانشگاه داشتند.


نکته‌ای دربارهٔ مجوز این نوشته: من از شرایط مجوز و کپی‌رایت و کریتیو کامانز هنوز خوب سردرنمی‌آورم. این ترجمه از ویکی‌پدیا را به آزادترین شکلی که مجوز ویکی‌پدیا اجازه می‌هد در اینجا می‌گذارم. از جمله این که می‌توان این ترجمه را در ویکی‌پدیای فارسی هم گذاشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر